dinsdag 20 januari 2015

Nieuws uit geschiedenislokaal024!



Wat is er mooier dan leerlingen en studenten die het verleden ontdekken aan de hand van bronnen en vondsten uit de eigen leefomgeving? Het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis en het Regionaal Archief Nijmegen proberen  waar mogelijk het (geschiedenis)onderwijs te ondersteunen en te faciliteren. Om de (geschiedenis)docenten in het Nijmeegse nog beter te kunnen bereiken en van dienst te kunnen zijn wordt in 2015 een impuls gegeven aan het Netwerk Geschiedenisonderwijs Nijmegen: een overlegplatform voor en door het geschiedenisonderwijs in de stad en omgeving. 

Het netwerk dat tot stand kwam op initiatief van Loek Janssen - een bevlogen geschiedenisdocent werkzaam bij de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud - krijgt in 2015 een digitale component. Een digitale nieuwsbrief gaat de docenten voorzien van al het relevante en actuele nieuws uit en over het Nijmeegse erfgoedveld. Een redactieraad zorgt er voor dat het nieuws specifiek is toegesneden op de historisch geïnteresseerde docent: al het aangeboden nieuws en informatie is direct bruikbaar in de klas of te vertalen in een interessant bezoek, excursie of activiteit. Naast Loek bestaat de redactie uit Ricardo Schenker en Roelof Duit, beide werkzaam als geschiedenisdocent aan het Karel de Grote College en Anne Wevers, Chrisje Hendriks en Wouter Daemen, die zorgen voor input vanuit de cultuurhistorische instellingen. De redactie verkent momenteel ook de mogelijkheden om later dit jaar een bijscholingsactiviteit over omgevingsonderwijs te organiseren.

Geschiedenislokaal024.nl
De eerste editie van de nieuwsbrief valt samen met de lancering van geschiedenislokaal024.nl, een online educatief bronnenplatform dat door middel van thema’s en bijpassende extra’s historische bronnen uit de lokale geschiedenis tot leven brengt. Door gebruik te maken van de site kunnen docenten, leerlingen en anderen geïnteresseerden op een aantrekkelijke manier een kijkje nemen in de lokale geschiedenis. Thema's zijn voorzien van tijdlijnen, toen/nu foto's, historische en hedendaagse kaarten en fotoalbums.

Geen geschiedenisdocent, maar toch benieuwd naar de nieuwsbrief? Zijn er educatieve activiteiten die je graag vermeld zou willen zien of heb je ideeën hoe het beter kan? Laat het ons gerust weten door op deze blog te reageren of een mail te sturen.

Geen opmerkingen: