dinsdag 16 december 2014

Archiefeducatie in 2014

Leerlingen restaureren reproducties van affiches - Foto: F. DaemenMet een bezoek van leerlingen van de Sint Jorisschool zitten de educatieve activiteiten voor 2014 er op. Bijna 2000 leerlingen brachten afgelopen jaar een educatief bezoek aan het archief, van leerlingen van de basisschool tot studenten van het ROC en de universiteit. Ter afsluiting van het jaar een klein kijkje in de educatieve keuken.

Het aantal basisschoolleerlingen steeg het hardst in 2014 naar ruim 400 leerlingen. Door activiteiten aan te bieden in samenwerking met Cultuur en School Nijmegen maken ook jonge kinderen vanaf groep 5 kennis met de geschiedenis van hun eigen leefomgeving. Leerlingen staan oog in oog met aansprekende archiefstukken uit een ver verleden en gaan zelf aan de slag als archiefmedewerker tijdens de workshop restaureren.

Leerlingen aan de slag met bronnen uit het archiefHet voortgezet onderwijs vormt nog steeds de hoofdmoot van het educatief aanbod met bijna 1000 leerlingen. Er zijn vaste activiteiten met een aantal scholen en constructieve samenwerking met de partners op het plein onder de noemer Cultureel Mariënburg, activiteiten in samenwerking met Stadswandeling Nijmegen en het Stedelijk Vier en Vijf Mei Comité die een vervolg krijgen in 2015. Noemenswaardig in 2014 waren onder andere de medewerking aan het tweede Juniorsymposium rondom WOII met ditmaal ruim 100 deelnemers, een introductiedag voor ruim 100 scholieren van het SSGN en de inmiddels vaste projecten als een examentraining voor 5 Havo leerlingen van NSG Groenewoud en een project over de negentiende eeuwse stadsontwikkeling voor leerlingen van het Canisius College.

Er zijn structurele contacten met het ROC, de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (opleiding geschiedenisdocenten) en met name met de Radboud Universiteit. In 2014 werd voor de tweede keer het Onderzoekslaboratorium voor alle tweedejaars geschiedenisstudenten gegeven, waarbij onderzoek in het archief een centrale rol inneemt. Het vak heeft inmiddels een vaste plaats in het curriculum gekregen en zal in 2015 voor de derde keer plaatsvinden. Meer over het ervaringen van de studenten is te lezen in een blog die ik schreef voor archief2.0.

De nieuwsgierigheid, verwondering, het jeugdig enthousiasme, (historische) sensatie en spontaniteit van de vaak verrassende vragen maken het wegwijs maken van de leerlingen en studenten in de historische schatten van Nijmegen tot een bijzonder leuke, uitdagende maar minstens net zo leerzame taak. Op naar een inspirerend en leerzaam 2015!

Een bezoek plannen of benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact op!